Honi Faesztergályosok Lapja

faesztergalyosok.hu
Pontos idő: 2014.12.20. 04:45

Időzóna: UTC [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 35 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2011.06.23. 21:44 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.17. 20:35
Hozzászólások: 176
Az interneten kalandozva rátaláltam egy nagyon ügyes videóra ahol egy fából készült szalagfűrész elkészítéséről volt szó. Szinte azzonnal késztetést éreztem arra hogy egy hasonló gépet elkészítsek magamnak. A kihívás abban volt hogy ezidáig csak fémből készítettem a gépeimet, itt viszont a 6 darab golyóscsapágyat kivéve meg a két tengelyt és természetesen a fűrészt, minden fából készült. A másik ami fokozta a késztetést az volt hogy az egész gép elkészíthető a mindannyiunk otthonában megtalálható alapszerszámokkal. Természetesen itt azokra gondolok akik szeretnek barkácsolni.
Tehát nekifogtam és a váz anyagát adó rétegelt lemezből (5mm vastag) kiszabtam az előzőleg papírból elkészített sablon alapján dekopír fűrésszel a darabokat.
A kép nem jeleníthető meg!
Összesen 21 rétegből készült a váz. A rétegelt lemez adott volt ugyanis a lépcső készítésekor megmaradt hulladékból készült a váz. Ezután a megmaradt egész táblákból kivágtam a két kereket (530mm átmérő) 5-5 réteg összeragasztásával kaptam meg a kerekek szélességét (25mm ).
A kép nem jeleníthető meg!
Ezt követően elkészítettem egy 330 mm átmérőjű ékszíjtárcsát, szintén rétegelt lemezből. A tárcsa úgy készült hogy fúrtam a közepébe egy 25mm -s
lyukat és felütöttem egy csapágyakkal ellátott tengelyre ami már korábban körfűrészként szolgált. Ezen a tengelyen megpörgetve sikerült leszabályozni és az ékszíj helyét is kiesztergálni. Ezután jött a meghajtó kerék esztergálása. Ez oly módon történt hogy az összeragasztott lapokat kifúrtam központosan 25mm fúróval és facsavarokkal (6 db) odacsavaroztam az előzőleg elkészített tárcsához.
A kép nem jeleníthető meg!
majd szintén azon a tengelyen kialakítottam a fűrész futófelületét. Majd ugyanezen tengelyen alakítottam ki a felső kereket is hasonló módon mint a meghajtó kereket.
A kép nem jeleníthető meg!
Most következett a csapágyházak elkészítése szintén rétegelt lemezből. Ezeket is ki lehet alakítani akár egy felső maró géppel is ( a csapágyak helyét) de én ezt eszterga padon csináltam. Így egyszerűbb volt és pontosabb is. A csapágyházakat facsavarokkal szereltem a kerekek oldalára és egy kis faragasztóval is megkentem őket. A kerekek központosítását is azon a tengelyen csináltam amin meg lettek munkálva. Amikor szépen ütés mentesen forogtak akkor húztam meg a csavarokat ügyelve arra hogy el ne mozduljanak a kerékhez viszonyítva a csapágyházak. A két tengely elkészítésében szintén segítségemre volt az SK vasesztergám. A megfelelő hosszúságú köracélból megesztergáltam a csapágyak helyét és a tengely mindkét végébe 8 mm menettel ellátott furatot készítettem. A tengelyek csapágy felőli vastagsága 25mm mert a csapágyak belső mérete szintén 25mm. A másik oldalon 23mm a vastagság így amikor a helyére kerülnek a tengelyek akkor egy 38mm alátét biztosítja hogy a tengelyt a vázban biztonságosan rögzíteni tudjam.
A kép nem jeleníthető meg!
Amíg a fentebb leírt munkálatokon dolgoztam a váz is jól megszáradt és le lehetett csiszolni meg elkezdtem felszerelni rá a felső kerék tartó szerkezetét. Ezt követően a meghajtó kerék tengelyének a furatát készítettem el. Majd következett a felső kerék állító szerkezetének elkészítése.
A kép nem jeleníthető meg!
Ugyanis a felső kereket le-fel kel mozgatni amikor fűrészt akarunk cserélni, persze a kerék előre - hátra való dönthetőségét is biztosítani kell mert csak így hozható össze a két kerék forgási síkja.
A kép nem jeleníthető meg!
Ezután következett a meghajtó kerék felszerelése a vázra. A tengelyt tartó, rétegelt lemezből kialakított fadarabot 5 db 160 mm hosszú facsavarral és ragasztóval erősítettem a vázra.
A kép nem jeleníthető meg
A két keréken kialakított lyukak 78mm kiszúró fűrésszel készültek. A későbbiek folyamán ezekből a "pogácsákból" készítettem a tekerő kerekeket amivel az asztal döntve rögzíthető, de a felső kerék állító kerekei is ebből készültek sőt a szalagvezető rögzítését is az ebből készült kerékkel tudom megoldani.
A kép nem jeleníthető meg!
Miután mind a két kerék a helyére került következett a beállítás. A fűrész hosszát a gép méretei adják. Erre a gépre 3770 mm hosszú fűrészt kellett csináltatnom.
Miután megérkezett a fűrész, következett a próba ami nagyon jól sikerült. A szalag szépen futott a fakerekeken.
A kép nem jeleníthető meg
Ezután vásároltam 2 db. kerékpár belső gumit, amit hosszában felvágtam és kivágtam belőle a szelepet is, majd a kerekekre ráfeszítve sikerült a kerekek "gumírozását" is megoldanom. Az újabb próba során megbizonyosodtam abban hogy az igen vékony belső gumikon szépen fut a szalag és sokkal csendesebb is lett a gép.
A kép nem jeleníthető meg
Következett az asztal döntését lehetővé tévő szerkezet kialakítása. Először kiesztergáltam két darab 20mm vastag és 160mm átmérőjű fa gyűrűt a közepén 130mm lyukkal. majd ezeket kettévágva megkaptam a négy félkört amin az asztal elfordul. Miután csavarokkal és ragasztóval összeállítottam a két félkörívet, rétegelt lemezből kivágtam az asztal tartó lapját. Ehhez a laphoz csavaroztam a félkör íveket. Majd következett a félkör ívek fészkeinek a kialakítása miután kivágtam a megfelelő formát a számítógépen előzőleg megrajzolt sablon szerint. A két fészket fa tiplikkel (5drb.) odaerősítettem a tartó idomhoz amit egy 50x70x350mm tölgyfa darabból alakítottam ki. Ezután következett az asztalrögzítő csavarok kialakítása. 120mm hosszú 10mm vastag torbán fejű csavarra csináltam két fa trapézt melyek a félkörök belső ívéhez idomultak és a két ív között átvezetve a csavarok egy furaton keresztül rögzíteni tudják az asztalt 0 és 45 fok között a félkör ívek fészkében.
A kép nem jeleníthető meg!
Ezután következett az asztal lapjának a felszerelése az állító szerkezetre. Az asztal 20 mm vastag panel lapból készült és 600x700 mm méretű. Az asztal lapon a fűrésznek kialakítottam egy nyílást amibe besüllyesztettem a rétegelt lemezből készült betét fát. Majd kivágtam a nyílástól az asztal oldaláig egy rést amin keresztül fel tudom szerelni a fűrész szalagot a gépre.
A kép nem jeleníthető meg
Hátra volt még a felső szalagvezető elkészítése. A vezető tartó rúdja egy 50x50mm tölgyfa darab ami 400mm hosszú. Erre a rúdra került a támasztó csapágy és a két állítható fabetét melyek a szalagot támasztják illetve vezetik azt.
A kép nem jeleníthető meg! A kép nem jeleníthető meg!
Ezután következett az alsó szalag vezető és a támasztó csapágy tartó elkészítése. Az alsó támasz szinte azonos a felsővel csak ez az asztal tartó keresztfára van szerelve.

Már elég régóta adós vagyok egypár képpel és szöveggel az időközben elkészült szalagfűrészemről. Tehát a befejező fázisban elkészült a borítás a gépre amit rétegelt lemezből alakítottam ki. A felső kerék borítása zongorazsanérral van felszerelve így nyitható anélkül hogy le kellene venni a gépről. Az alsó kerék borítását két darab mágnes tartja a helyén és egy mozdulattal levehető a gépről. Az egész gép fából készült így nem akartam festékkel eltakarni a fát így lakkoztam az egész gépet csónaklakkal.
A kép nem jeleníthető meg


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára cassi 2011.11.22. 22:44-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2011.11.21. 21:12 
Offline

Csatlakozott: 2011.05.19. 12:25
Hozzászólások: 56
Szia cassi, lenne pár kérdésem: a szalagfűrésznek milyen fordulatot kell beállítani, milyen az ideális fordulatszám? A youtubon látható videón a fickó, miért furkodja meg a kereket?
http://www.youtube.com/watch?v=OFWKsZul ... re=related köszi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2011.11.22. 20:03 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.17. 20:35
Hozzászólások: 176
szia Gaben. hogy a Mathias miért csak 4 furatot készített a kerekekbe ,nem tudom nyilván neki a négy furatos kerék tetszik jobban. Én az enyémet csak az esztétika szempontjából fúrtam ki 6 szor, egyszerűen nekem így tetszik. Persze nem mellékes hogy én az így kiszúrt korongokból készítettem a tekerő kereket az asztal döntéséhez meg a felső kerék feszítéséhez meg a felső kerék döntéséhez is.
Ami a fordulatot illeti az nagyban függ a kerékátmérőtől. a szakirodalom szerint a főrésznek kb.900 m kell megtenni percenként. de sokszor csinálják azt hogy 2-3 fordulata is van egy fűrésznek egy lépcsős tárcsának köszönhetően. Az enyémen is egy kétlépcsős tárcsa van a motoron. Ez akkor előnyös ha mondjuk vastagabb anyagot akar vele vágni az ember és nem túl erős a meghajtó motor, ilyenkor a meghajtószíjat áthelyezve a kissebb tárcsára nővelhető a meghajtó erő.
Ami a kérdésedet illeti hogy a fickó miért furkodja meg a kereket, a válasz az hogy így tudja kiegyensúlyozni a kereket hogy ne rázza szét a gépet forgás közben, ugyanaz mint amikor az autód kerekeit elviszed kibalanszírozni.
üdv cassi


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára cassi 2012.01.15. 21:53-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2011.11.23. 22:54 
Offline

Csatlakozott: 2011.05.19. 12:25
Hozzászólások: 56
Szia cassi, így már kezdem érteni a dolgot, te is csináltál ilyet mert a tiéden nem láttam? Egyébként mind a két kereket kell fúrni? A fűrészlap amit lehet rendelni, azt úgy kapja készhez az ember vagy a fogakat mindenki maga hajtogatja? köszi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2011.11.24. 17:52 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.17. 20:35
Hozzászólások: 176
szia Gaben. Persze hogy vannak "balanszírozva" az én fűrészem kerekei is. Azért nem létszik mert én a belső felén "furkodtam" meg a kerekeket. Erre szükség van mert lehetetlen úgy összeregasztani a rétegeket hogy amikor leszabályozza az ember a kereket akkor ne legyen egy kis"ütés" benne amitől azután ha megforgatja a motor akkor az egész gép remeg, sőt ha kerekeken van, mint az enyém, akkor el is indul valamerre. Ami a fűrészszalagot illeti általában már szét vannak hajtogatva a fogai. Ha olyan helyen rendeled meg a fűrészt ahol méretre is gyártják, akkor szinte biztos hogy a fogak szét vannak hajtogatva.
üdv cassi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2012.01.12. 10:11 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.16. 20:33
Hozzászólások: 32
Tartózkodási hely: Kozármisleny
Sziasztok !
Aki a Skype-cseten fent szokott lenni, az tudja, hogy én is elkezdtem építeni egy favázas fűrészt Mathias Wandel tervei alapján. http://woodgears.ca/bandsaw/homemade.html
Pár kérdés felmerült korábban a kerék-furatokkal kapcsolatban. Nos, elég részletesen átolvastam a leírásokat és kiderült, hogy a tervező elképzelései szerint kizárólag a kézi forgatás miatt vannak, tehát elhagyható, ha valaki úgy látja. Amúgy jó képben tartani a dolgot, hogy a furatokba fűrészpor is kerülhet, ez a ritkább tisztítás esetén balansz-hibát is okozhat. Ez természetesen áll a balansz-furatokra is, ezért a magam esetében inkább fém-súlyokkal kívánom megoldani a kérdést, hasonlóan, ahogy a gumiszerelők is megteszik ezt . Hamarosan felteszem ide a saját gépem dokumentációit is...
További szép napot !


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2012.01.12. 12:27 
Offline
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2011.04.14. 18:14
Hozzászólások: 562
Tartózkodási hely: Budapest
Sziasztok!
A napokban láttam a Discovery-n egy érdekes megoldást, súlyozásra.
Igaz, ott a golfütőt súlyozták, de az eljárást kerék centirózásra is lehetne használni.
A lényege, hogy a kerékbe kell egy üreg, ami lemezzel van letakarva.
Az üregbe lehet betölteni fémreszeléket, vagy higanyt, és a lappal lezárni.
Így megvan oldva a centrírozás és még sincs nyitott üreg.
Természetesen, ez csak egy ötlet, de akár használható is. :)
Üdv.
János


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2012.01.12. 14:55 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.17. 20:35
Hozzászólások: 176
sziasztok én csak a saját tapasztalatomból tudok kiindulni, de elmondhatom hogy a balanszírozás miatti furatokba lerekódó kevés fűrészpor egyáltalán nincs kihatással a kerekek sima futására. Ami a hat lyukat illeti amit a kerekekbe fúrtam azoknak nem csupán esztétikai oka van hanem a kerekek ezáltal könnyebbeké váltak és induláskor nincs annyira megterhelve a motor. Persze arról sem szabad elfeletkezni hogy időnként fűrészt is kell cserélni a gépen és hát a lyukakba kapaszkodva szerintem könnyebb a fűrészt a helyére állítani. És mégvalami a kerekekből kiszúrt "pogácsák" -ból készitettem az asztal döntéséhez a szorítócsavarok tekerőkerekét, meg persze a felső kerék két állító csavarának a tekerőkerekét is valamint a szalagvezető fikszálását lehetővé tevő csavar tekerőkereke is az ebből készült .
Ami a fűrészpor lerakódását illeti engem eleinte jobban zavart hogy a fűrész szalag és a kereket borító gumi közé kerül egy réteg fűrészpor, főleg az alsó keréknél de Demeter megnyugtatott hogy a gép működését nem befolyásolja. A gyári gépeken is ugyanez a helyzet.
üdv. cassi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2012.01.12. 18:39 
Offline

Csatlakozott: 2011.11.14. 20:22
Hozzászólások: 188
Tartózkodási hely: Keszthely
Sziasztok!
A balanszírozás megtörténik akkor mikor a kerék le van szabályozva.
Mivel hogy fából van küllősre bonyolultabb megcsinálni azért kellenek
a lyukak,hogy alkalom esetén meglehessen forgatni kézzel a kereket.Meg hát
egy kicsit szebben néz ki meg könnyebb.A fűrészpor nem jelent semmit,annyi nem tud
berakódni.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Olvastlan hozzászólásElküldve: 2012.01.13. 21:41 
Offline

Csatlakozott: 2011.04.17. 20:35
Hozzászólások: 176
szia Farongáló. A tapasztalatom szerint a leszabályozáskor a kerék csak jól fog futni, (nem kóvályog oldalra és nem "üt" a tengelyhez képest) de ha egy ilyen kereket megpörgetsz az bizony , nagyobb fordulton szét tudja rázni a gépet. Ezért balanszírozta utólag a Mathias is és én is kénytelen voltam az enyémet.
üdv cassi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 35 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
POWERED_BY
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség